Kørelæreren kørte selv råddent, men alt ændrede sig på et splitsekund
Synderegistret tæller alt fra ulovlige parkeringer til spirituskørsel, men en dag indså hun, hvad det kunne ende med.
Lørdag aften blev der brændt gummi af og kørt om kap ved Racedays gaderæs i Randers.
Blandt de mange fartglade bilister var også kørelæreren Elisabeth Delrey.
Hun bruger mange weekender og aftener til lovlige gaderæs rundt om i landet, for hun har et budskab, hun vil ud med i forbindelse med sit projekt ”kør ræs for trafiksikkerheden”.
- Det rimer slet ikke. Men derfor har ræs stadig noget med trafiksikkerhed at gøre, fordi når vi kører lovligt ræs, som vi gør her i aften i Randers, så er vi i gang med at skabe en kultur, hvor de unge kan blive lokket til at komme med ind på de lovlige områder, frem for at de ligger og kører ulovligt ude på vejene, siger hun.
Ulovlige parkeringer og spirituskørsel
Elisabeth Amalthiea Delrey ved, hvad hun taler om. Før hun tog uddannelsen til kørelærer, brugte hun en stor del af sin tid på den forkerte side af færdselsloven.
- Jeg kommer selv fra et dysfunktionelt miljø, og jeg kørte rigtig meget ulovligt ræs i mine unge år. Jeg har ikke kørt pænt, og det var virkelig sådan, at når jeg startede BMW’en, så startede politiet patruljevognene, fortæller hun.
Synderegistret tæller alt fra ulovlige parkeringer til spirituskørsel, men de hasarderede kørevaner ændrede sig på et splitsekund.
- Jeg besøgte meget min niece og lånte hende, inden jeg selv fik børn. En dag, da jeg ligger og kører råddent nede på parkeringspladsen, kommer min far ned med min niece, og hun får revet sig løs for at hilse på mig, og jeg er i gang med at lave en håndbremseparkering, så jeg ser hende ikke.
Niecen kom ikke noget til, men oplevelsen, og de mulige konsekvenser, var en øjenåbner.
- Jeg tror, det var dét, der skulle til. Det var et menneske i mit liv, som betød alt for mig, som jeg kunne have slået ihjel, hvis jeg ikke stoppede den adfærd, siger Elisabeth Amalthiea Delrey.
Vil give erfaringen videre
Oplevelsen og den omtanke, den førte med sig, vil hun gerne give videre til de fartglade unge.
- Målet for mig er egentlig, at de via mine erfaringer kan drage en erfaring uden at risikere, at de enten slår nogen andre eller sig selv ihjel.
En af dem der var mødt op for at køre ræs lørdag aften i Randers, var Jesper Fahlberger. Og ifølge ham tager de lovlige gaderæs toppen af behovet for trykke speederen i bund, når han er ude blandt andre trafikanter.
- Der har jeg jo fået mit adrenalinsus ved for eksempel at køre ræs i dag. Der er ikke den trang til at komme ud og hygge og lege på den måde, siger han.
- Himmelråbende godt
Formanden for Dansk Kørelærer-Union, Bent Grue, er enig i, at det vil være godt at få fartglade unge til at deltage ved de lovlige ræs.
- Det vil jo være himmelråbende godt, hvis vi får dem væk fra alle de her ulovlige gaderæs, som vi ved foregår over hele landet, siger han.
Han pointerer dog, at de unge så også skal have noget viden om, hvad det er, der kan ske, når man træder lidt for hårdt på speederen. Det må bare ikke blive med en løftet pegefinger.
- Jeg plejer at sige, at der er to love, der gælder, når vi kører bil. Der er Færdselsloven, og så er der naturloven. Man skal have nogle snakke omkring, hvad der sker, når vi kører for stærkt. Hvordan virker bevægelsesenergi? Hvordan virker bremselængder, og hvordan virker centrifugalkræfter i køretøjerne?
Elisabeth Delrey anerkender, at der er behov for at møde de unge med oplysning om, hvad der kan ske ved de lovlige gaderæs, som arrangementerne fungerer i dag.
- Jeg synes, der mangler det her med, at man lige tager en snak om adfærd og holdninger ude i trafikken. Og så husk § 3 som jo er gensidig hensyntagen og agtpågivenhed, siger hun.